یادمان باشد که ما :
آفریده شده ایم برای سبز اندیشیدن، زیبا گفتن و خوب شنیدن.
«حجاب تاج بندگی زن مسلمان در هر زمان و شرایط بوده که تضمین کننده ی سلامت و آرامش روانی، استحکام پیوند خانوادگی، ارزش و احترام زن در جامعه می باشد.»
پوشش یا حجاب، به صورتی که زیبائیها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم چرانی مردم هرزه و بی تربیّت، و آلودگان به شهوت حیوانی، و حالات شیطانی حفظ کند دستوری قرآنی، و قانونی الهی، و تکلیفی انسانی، و برنامه ای اخلاقی است. حجاب و پوشش اسلامی که بهترین نوع آن چادر است، چادری که یادگار منبع عصمت و عفّتی چون فاطمه (س) است، هیچ مانعی در راه دانش طلبی و رشد و کمال زن ایجاد نمی کند، بلکه او را از بسیاری خطرات و دامهایی که حیوان صفتان در راه زیبارویان، و دختران و زنان جوان قرار داده اند حفظ می کند، و پاکدامنی و سلامت و عفّت او را برای شوهرش یا اگر ازدواج نکرده برای مرد آینده اش محفوظ می گذارد... زن در عین حجاب داشتن، می تواند مدارج تحصیلی، و طریق کمالات و فضائل را بپیماید، و اینکه حجاب مانعی برای او در راه رشد و ترقّی است، وسوسه ای شیطانی، و القاء فکری غلط از جانب استعمارگران غارتگر، و دزدان ناموس و هرزه های کشور های غربی و شرقی است. گرمی خانواده ها، استحکام رابطه زن و شوهر، تداوم زندگی، آرامش قلوب مردان، ثبات دلبستگی و عشق و علاقه مرد به همسر قانونی و شرعی خود، برپائی خانه و خانواده، پا بر جائی اعتماد و اطمینان مرد به زن، همه و همه مرهون پوشش و حجاب زنان مملکت است، و اینکه مردان، زیبائی چهره و زینت و زیور زنانی غیر از زن خود را نبینند... امیر المؤمنین(ع) خطاب به حضرت مجتبی(ع) و در حقیقت به تمام مردم فرمودند: محرم نامحرمی را جداً مراعات کن، زیرا این برنامه برای تو و همه ی زنان نامحرم مصونیّت از افتادن در خیال گناه و خود گناه است.1
مقنعه، جلباب و عبا عناوینی است که در آیات و روایات برای پوشش زن بکار رفته. زن باید خود را بنده حق بداند، و نمک حق را نسبت به خود رعایت کند، و رعایت نمک منعم و مالک حقیقی، و ربّ واقعی به این است که از عظمت او حساب ببرد، و به قیامت و محاکمات او توجّه داشته باشد، و با تمام وجود از فرمانهای حضرتش که در قرآن، و در زبان انبیاء و امامان آمده پیروی کند تا خود و خانواده و جامعه اش از مضرات بد حجابی و بی حجابی در امان بماند.2
1- استاد حسین انصاریان، نظام خانواده در اسلام، چاپ دوازدهم، ص 265، به نقل از علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 77، ص 214. 2ـ استاد حسین انصاریان، نظام خانواده در اسلام، چاپ دوازدهم، ص 261.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ